Voorkom gemiste kansen bij de social media inzet van je bedrijf

Social media biedt voor veel bedrijven een hoop kansen. Niet gek als je bedenkt dat alleen al Facebook 8,4 miljoen actieve gebruikers heeft in Nederland. Toch liggen ook missers op de loer bij de social media inzet. Wij hebben 8 potentiële missers op een rij gezet zodat jij ze niet hoeft te maken.

1. Geef je social media een menselijk gezicht

Social media draait vaak om het menselijke aspect. Voorkom dus dat je social media berichten saai en onpersoonlijk worden. Je bezoekers voelen dit aan en zullen eerder geneigd zijn af te haken. Enthousiast, efficiënt en persoonlijk zijn de sleutelwoorden.

2. Speel in op actuele kansen

Als je social media gestructureerd inzet, heb je waarschijnlijk ook een content marketing strategie. Handig en goed voor een gestructureerde inzet, maar probeer er niet wanhopig aan vast te klampen. Juist het durven inhaken op actuele gebeurtenissen en evenementen kan je weleens positief onder de aandacht van je potentiële klant brengen.

3. Behandel iedereen op social media gelijk

Stel iemand zet een negatieve tweet of post online. Reageer je dan sneller bij iemand met 1000 volgers dan bij iemand met 100 volgers? Veel bedrijven kiezen voor optie 1. In praktijk blijkt dit echter niet slim te zijn en kan je jezelf hier flink mee in de vingers snijden. Kijk bijvoorbeeld naar het Joep van 't Hek incident bij T-Mobile waarbij de voorkeursbehandeling van zijn zoon in het verkeerde keelgat schoot. Voorkom problemen en geef iedereen dezelfde aandacht.

4. Vind een balans in je geplaatste content

Inhoud moet je doelgroep aanspreken, anders negeren ze je. Zo simpel is het eigenlijk. Probeer dus te voorkomen dat je enkel saaie inhoud plaatst of juist enkel 'fun' berichten. Probeer te achterhalen waar de interesse van je doelgroep ligt en inspireer ze. En als je dit dan ook nog eens weet te integreren in het 'verhaal' van je bedrijf, heb je een schot in de roos.

5. Geef je social media posts altijd een link mee

De gemiddelde bezoeker is liever lui dan moe. Als je een leuke post hebt staan op Facebook, maar zonder link naar de websitepagina, is de kans dan ook nihil dat hij of zij zelf op zoek gaat. Geef dus altijd een link mee naar het artikel, product etc. en verhoog je social media conversie en SEO.

6. Durf te experimenteren met video

Een lange post met enkel tekst? Dan is de kans groot dat je op voorhand al genegeerd wordt. Een korte, pakkende video? Dan is de kans al een stuk groter dat je gezien wordt. Durf dus te experimenteren met (kort) videomateriaal. Hint: de Vine rage laat al doorschemeren dat een video van 6 seconden prima is!

7. Durf sorry en dank je wel te zeggen

Iedereen maakt fouten, ook bedrijven. En iedereen kan dingen goed doen, ook bedrijven. Durf hier dus voor uit te komen en durf sorry te zeggen als je fout zat of dank je wel te zeggen voor een compliment van je klanten. De kans is groot dat je imago hier positief door beïnvloed wordt.

8. De balans vinden tussen de hoeveelheid (goede) posts

Als je te weinig berichten op social media zet, wordt ook je bereik kleiner. Tegelijkertijd moet je jouw volgers niet platgooien met 10 berichten per dag. Probeer een balans te vinden tussen de frequentie waarmee je berichten plaatst en de kwaliteit hiervan. Zoals eerder al gezegd: vind een balans tussen informatieve, inspirerende en commerciële content.

Ga dus aan de slag met deze SEO tips en vergroot de kans dat jouw social media zijn vruchten afwerpt.

Benieuwd wat de social media specialisten van ClickR voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie, wij vertellen je graag meer!

Reacties (0)

Laat een reactie achter