Vertel je verhaal in 6 seconden met Vine

Vertel je verhaal in 6 seconden met Vine

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Kun je nagaan wat 6 seconden aan beeld kan doen. Of zit dat toch anders? Een blik op Vine, de nieuwe zeer populaire videodienst van Twitter en een volgende stap in online storytelling.

Wat is Vine?

Vine is de nieuwe videodienst van Twitter en geeft gebruikers de mogelijkheid om eenvoudig korte filmpjes van zes seconden te maken en te delen via Twitter. Vines zijn dus een verlenging van de oorspronkelijke Twitter dienst waarbij je enkel tekstuele berichten van 140 tekens (of foto?s) kon delen en speelt sterk in op de visuele voorkeur van de nieuwe generatie internetgebruikers.

De app is sinds de overname door Twitter razend populair geworden en wordt al de video tegenhanger van Instagram genoemd. De app telt inmiddels ruim 13 miljoen gebruikers en onlangs werden in één weekend 100.000 Vines gedeeld.


Waarom is Vine zo populair?

Vine biedt op zichzelf geen revolutionaire techniek. Wel biedt het een zeer simpele en laagdrempelige gebruikerservaring waardoor vrijwel iedereen eenvoudig een Vine maakt en deelt via Twitter. Het zet je aan om creatief te zijn en kan voor vrijwel alles gebruikt worden. 

Een belangrijke reden voor de populariteit van Vine ligt dus in het gebruikersgemak en een Vine filmpje heb je echt zo gemaakt. De opname begint door je vinger op het scherm te leggen en stopt zodra je deze weer loslaat. Dit herhaal je net zo vaak tot je zes seconden op zijn waarna Vine er automatisch een stop-motion filmpje van maakt. Android gebruikers kunnen bovendien nog inzoomen met de volumeknop van het toestel. Een korte uitleg vind je ook in ditYouTube filmpje.

Ook was het al duidelijk door het succes van apps zoals YouTube, Pinterest en Instagram dat visuele apps nu eenmaal erg populair zijn. De nieuwe generatie internetgebruikers is erg visueel ingesteld, waar Vine slim op inspeelt. En natuurlijk helpt het ook de app verbonden is aan het bekende social media netwerk Twitter.


Is Vine inzetbaar voor bedrijven?

Leuk, maar heb je er als bedrijf ook iets aan? Jazeker! Een Vine geeft je de mogelijkheid om zeer compact je product, dienst of evenement in beeld te brengen. Je laat net wat meer zien dan een normale foto en vergt tegelijkertijd minder lang de aandacht van je potentiële klant dan een video. Handig met het oog op de snel verveelde consument en een sterke toevoeging qua video-content. Volgens een groot onderzoek van Unruly blijkt dat Vine branded video's maar liefst vier keer zo vaak gedeeld worden als normale branded video's. Bovendien kan je Vine video's taggen, wat weer een positieve invloed op je posities in de zoekmachines.

Vines kunnen onder andere ingezet worden als:

Mogelijkheden genoeg dus om een Vine in te zetten, al is het de kunst om een Vine te maken die tegelijkertijd duidelijk, creatief én overzichtelijk is.


Vine voorbeelden uit de praktijk

Tot slot nog enkele voorbeelden van creatieve Vines van bedrijven:

Oreo legt uit hoe je nog meer plezier uit de Oreo´s haalt

 

De nieuwe Internet Explorer moet breken me het oubollige karakter 

 

Bacardi legt in 6 seconden uit hoe je een heerlijke Cuba Libre maakt

 

Lowes gooide hoge ogen met zijn klustips

 

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Onze internet marketeers vertellen je er graag meer over!

Reacties (0)

Laat een reactie achter