Tips voor een succesvolle inhaker van jouw bedrijf

Tips voor een succesvolle inhaker van jouw bedrijf

Inhakers zijn een uitstekende basis voor een geslaagde virale marketingactie. Daarom hebben wij 9 tips voor je op een rij gezet!

Wat is een inhaker?

Een inhaker kan zowel betekenen dat je succesvol inhaakt op een actuele gebeurtenis of dat je recente nieuwswaardige gebeurtenissen weet in te zetten voor eigen marketing- of advertentiedoeleinden. Humor is dan ook vaak veel gebruikt, al kan een inhaker met een informatief, ontroerend of sensueel karakter ook zeker aanslaan.

Bij een inhaker is echter ook het uiteindelijke doel belangrijk om voor ogen te houden. Zo blijkt een succesvolle inhaker vooral een positieve invloed te hebben op het imago, niet direct op de koopintentie. Handig dus om hier rekening mee te houden binnen je online marketing strategie.

Tips voor een succesvolle inhaker

Tip 1 - Hou je eigen merkcommunicatie in het oog

Een goede inhaker past uitstekend bij je merk. Zorg dan ook dat dit een match is en geen onnatuurlijke samenvoegsel.

Tip 2 - Ken je doelgroep

Ken jij je doelgroep of kén jij je doelgroep? Neem de moeite om je te verdiepen in je doelgroep en verder te kijken dan zijn of haar interesse in jouw product of dienst. Zo een schets van je doelgroep wordt ook wel een personata genoemd en is een gedetailleeerde beschrijving van een persoon afkomstig uit de (ideale) klantengroep. Door aandacht te besteden aan het in kaart brengen van personata's kan je vervolgens je eigen inhoud en uitingen beter afstemmen op je doelgroep.

Tip 3 - Onderneem actie

Ambities om met inhakers aan de slag te gaan zijn mooi, maar het daadwerkelijk aanwijzen van medewerker om dit uit te voeren is beter. Inhakers vergen snelheid en creativiteit, een vast iemand die zich hierop richt is dus geen overbodige luxe.

Tip 4 - Plan vooruit

Ook al zou je denken dat het niet zo is, inhakers zijn zowel op korte als lange termijn in te plannen. Denk bijvoorbeeld aan gelegenheden zoals Kerstmis, Sinterklaas, Moederdag of Valentijn. Zorg dat je inhoud achter de hand hebt die je direct kunt inzetten.

Tip 5 - Ga voor die nummer 1 positie

De eerste die met een geslaagde inhaker komt is vaak ook degene die de meeste (positieve) aandacht opeist. Ga daarom aan de slag met het bedenken van inhakers op mogelijke gebeurtenissen en hou ze achter de hand voor als het moment daar is. En maak ook meteen een draaiboek zodat je er klaar voor bent. Voor je het weet is je kans verkeken..

Tip 6 - Schakel iemand in voor jouw inhaker

Natuurlijk kan je een inhaker bedenken ook uitbesteden aan een bureau. Of laat je fans eens meedenken, zij staan vaak te popelen om bij te dragen aan je merk.

Tip 7 - Ga voor die positieve flow tijdens het brainstormen

Tijdens het brainstormen is het belangrijk dat je positief te werk gaat met je team en lever vooral geen kritiek op elkaar. Verzamel nu ideeën en ga later pas met een kristische blik aan de slag.

Tip 8 - Schakel meerdere online media in

Social media zijn over het algemeen een uitstekende basis om je inhaker te verspreiden en viraal te laten gaan. Maar waarom zou je jezelf beperken? Ga voor breder succes en zet ook advertentieruimte in en plaats banners op plaatsen waar je doelgroep zit.

Tip 9 - Hou je inhaker in het oog

Zorg dat je het hele proces rondom de inhaker in het oog houdt en dat je weet waar erover gepraat wordt, wie de doelgroep is en speel in op reacties. Monitoring is het sleutelwoord.


Voorbeelden succesvolle inhakers

Natuurlijk zijn velen je al voorgegaan met succesvolle inhakers. Onderstaand een paar inspirerende en succesvolle voorbeelden op een rij

Snelle inhakers: de tochtband van Gamma

Terwijl Friesland nog treurde om de Elfstedentocht was Gamma er als de kippen bij

Snelle inhakers: Telfort was er snel bij na de breuk tussen Bram Moszkowicz en Eva Jinek

Telfort was er snel bij na de breuk tussen Bram Moszkowicz en Eva Jinek

Snelle inhakers: natuurlijk kon Heineken 11-11-11 niet zomaar voorbij laten gaan

Natuurlijk kon Heineken 11-11-11 niet zomaar voorbij laten gaan

 

Zelfs in de wereld van Star Wars is een goede vader-zoon band mogelijk

 

Zo zie je dus maar weer, keuze genoeg. Alleen de creativiteit en de juiste gebeurtenis nog weten te vinden!

Bron: Marketingfacts.nl

Reacties (0)

Laat een reactie achter