Tips om RSI te voorkomen

Tips om RSI te voorkomen

Als online marketing bureau werken we natuurlijk een groot deel van de dag met computers. De Internationale RSI Dag is voor ons dan ook een mooie gelegenheid om onze tips tegen RSI met jullie te delen!

Tegenwoordig werken steeds meer mensen achter de computer. Logisch dus dat het aantal RSI klachten ook verder toeneemt. Je herkent RSI (Repetitive Strain Injury) aan klachten zoals pijn in de bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. De klachten worden vaak veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige statische houding en/ of persoonsgebonden omstandigheden zoals stress.

Tegelijkertijd is het belangrijk dat je RSI voorkomt, want het kan ook chronisch worden. Enkele tips op een rij:

Tip 1: installeer een RSI programma

Er zijn op internet allerlei gratis anti-RSI programma's te vinden die je helpen om tijdig een (micro)pauze te nemen of wat oefeningen te doen die RSI tegen gaan. Handig als je dit zelf steeds vergeet.

Tip 2: wissel af in je werkzaamheden

Zoals eerder aangegeven is stress ook een oorzaak van RSI. Probeer daarom je agenda en werkzaamheden zodanig in te delen dat je varieert tussen complexe/ intensieve taken en simpelere activiteiten. Zo voorkom je dat je lange tijd onder spanning staat.

Tip 3: micro-pauzes

Langdurig werken met aangespannen spieren in dezelfde houding (dus ook typen en veel met de muis werken) is een risicofactor. Probeer daarom elk uur een micro-break van 5 minuutjes te nemen en je spieren even los te schudden of even te bewegen (bijvoorbeeld om koffie of printjes te halen).

Overigens geldt een vergadering waarbij je niet achter je computer zit ook als 'ontspanningsmoment' voor je lichaam.

Tip 4: goede werkhouding

Een goede werkhouding is natuurlijk van groot belang voor je lichaam. Let hier dus goed op en scan regelmatig je houding. Hou je spanning vast in je schouders? Verkrampte handen? Het zijn zomaar twee veel voorkomende dingen. En merk je dat je een gespannen houding hebt? Hang je armen dan even ontspannen naast je lichaam en haal diep adem.

Tip 5: zorg voor een goede werkplek

Natuurlijk hangt een goede werkhouding ook samen met een goed ingerichte werkplek. Zorg dus dat bijvoorbeeld je bureaustoel en bureau zijn aangepast aan je lichaam en dat je scherm goed staat. Kijk voor meer tips over de juiste werkhouding op de site van Arboportaal

Dus ga aan de slag met deze simpele tips en voorkom dat je last krijgt van RSI klachten!

Reacties (0)

Laat een reactie achter