Nieuwe trend: jezelf verzekeren tegen online imagoschade

Tegenwoordig kun je vrijwel alles verzekeren, dus vanaf nu ook online imagoschade. Nieuw voor consumenten, maar in de online marketing branche niet compleet nieuw.

Bij onze zuiderburen in België is het sinds enkele maanden mogelijk om jezelf te verzekeren tegen online imagoschade. Het gaat hier om een extra optie binnen de privé ongevallenverzekering waarbij je rechtsbijstand krijgt als je online beledigd wordt. Niet eens zo een gek idee als je onterecht van iets beschuldigd wordt.

Online heksenjacht

Het gebeurt tegenwoordig regelmatig dat een hoop opschudding ontstaat nadat foto´s of video´s van een incident door iemand online worden gezet, al dan niet terecht. Kijk maar naar de zaak rondom de ´kopschoppers van Eindhoven´ of de zaak rond de ponymishandeling vorig jaar. Zodra het materiaal werd opgepikt ontstond een online heksenjacht waarbij ook namen en adressen werden vrijgegeven. De wetgevers zijn er nog niet helemaal aan uit wat ze er nu precies van vinden, maar je begrijpt wel dat het erg vervelend is als je naam genoemd wordt terwijl je er niets mee te maken hebt. Zo weet inmiddels ook een juwelier uit Hasselt die onterecht werd gebrandmerkt vanwege verkeersagressie.

Problemen in de kiem smoren

Bij de nieuwe aanvullende optie zorgt verzekeraar Axa in samenwerking met gespecialiseerde bedrijven dat de negatieve berichten rondom de kwestie snel naar de achtergrond verdwijnen en niet meer gelezen worden. De zaak in de kiem smoren zullen we maar zeggen.

In de online marketing branche doen we dit al langer door diensten zoals onder andere social media monitoring. Hierbij worden de social media kanalen van klanten in de gaten gehouden en wordt bij eventuele incidenten snel ingegrepen om te zorgen dat het zich niet als een olievlek verspreidt. Ook hier geldt tenslotte dat voorkomen beter is dan genezen.

Of de verzekering ook overwaait naar Nederland is overigens nog even afwachten.

Reacties (0)

Laat een reactie achter