De Pin & Win actie van Leen Bakker

De Pin & Win actie van Leen Bakker

Pinterest is al een aantal jaar zeer succesvol en heeft inmiddels ook in Nederland een stevige fanbase. Een van de bedrijven op Nederlandse bodem die zich hier serieus mee bezig houdt is Leen Bakker. Een kijkje in hun recente Pin & Win actie.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een online sociaal platform dat het best te vergelijken is met een soort digitaal prikbord of moodboard. Gebruikers kunnen eenvoudig interessante afbeeldingen verzamelen op hun eigen prikbord en deze delen met andere gebruikers. Het mag dus duidelijk zijn dat Pinterest inzet op visuele beleving.

Vanuit online marketing perspectief biedt Pinterest diverse interessante mogelijkheden die reiken van het inspireren van de (potentiële) doelgroep tot het overhalen tot aankoop. Afbeeldingen behouden dan ook standaard de oorspronkelijke URL waardoor je elke keer weer bij de originele eigenaar uitkomt. Stel dat je bijvoorbeeld een prachtige afbeelding plaatst van een product en deze 200.000 x wordt gerepind, dan nog zullen mensen die op de afbeelding klikken op jouw website uitkomen (en heb je een groot bereik!). Zo ontstaat bij succesvolle afbeeldingen dus een soort viraal spinnenweb. Mét een lucratieve potentie.

Pinterest Pagina Leen Bakker

Facebook vs. Pinterest

Op social media kanalen zoals Facebook en Pinterest zie je dat vooral visueel aantrekkelijke content goed scoort. Interieur gerelateerde producten en diensten zijn dan ook populaire onderwerpen. Winkels zoals Leen Bakker en Xenos hebben hier goed op ingespeeld met als resultaat een fanbase van respectievelijk 46.000 en 10.000 volgers. Pinterest is wat dat betreft in Nederland nog kleinschaliger waarbij Leen Bakker bijna 2.200 volgers heeft. Alles bij elkaar een mooie doelgroep om interactie mee aan te gaan.

Interessant is overigens ook dat bij een zoekterm op Leen Bakker in Google het Pinterest account op #3 staat en het Facebook account op #5.

Van Like & Share naar Pin & Win

Om de Pinterest activiteiten extra aan te wakkeren heeft Leen Bakker in oktober een Pin & Win actie opgezet. Bij deze actie konden deelnemers hun eigen "Woonbord" samenstellen waarin ze hun favoriete woonkamer lieten zien opgebouwd rondom het thema 101 Woonideeën, pins van Leen Bakker en andere interessante leuke woonideeën. De actie speelt wat dat betreft dus in op een paar cruciale punten: inspiratie en de mogelijkheid om door eigen creativiteit een prijs te winnen.

De actie is duidelijk cross mediaal opgezet. Pinterest en de website zijn hierbij het hoofd platform voor de actie. Op laatst genoemde is een aparte actiepagina opzet (www.leenbakker.nl/pinenwin) met uitleg over de actie en een directe link naar het Pinterest account. Via de andere social media kanalen Facebook en Twitter is structureel aandacht gegenereerd voor de actie met een link naar de actie pagina. Aan de URL's met utm variabelen is af te lezen dat herkomstbronnen tijdens de actie in de gaten werden gehouden en statistieken dus in kaart werden gebracht.

De Pin & Win actie van Leen Bakker is cross mediaal ingezet

Het bereik van de actie is op verschillende manieren op organische wijze vergroot. Op Facebook doordat mensen gerelateerde berichten liken, erop reageren en/ of delen. Bij Pinterest zien volgers van de deelnemers hun borden ook weer voorbij komen, waardoor de actie ook bij derden in beeld komt.

Het aantal deelnemers aan de Pin & Win actie is dan ook hoog: bijna 700 deelnemers die tijd en creativiteit hebben gestoken in het maken van hun eigen Pinterest bord en daarbij in contact komen met de inspiratie/ mogelijkheden van Leen Bakker en zijn collectie. Een mooie manier om je (potentiële) doelgroep kennis te laten maken met je producten en te bouwen aan duurzame(re) loyaliteit.

Gemiste kansen door gebrek sociale interactie

Toch zijn er ondanks het succesvolle karakter enkele kritische noten te plaatsen:

  • Een Pin & Win actie vergt meer inzet van de deelnemers dan een Like & Share actie, je ziet in reacties dan ook terug dat niet iedereen hiertoe bereid is;
  • Leen Bakker zet Facebook redelijk statisch in, dus weinig interactie. Als we bijvoorbeeld kijken naar concurrent Xenos zien we dat deze regelmatig en snel reageert op berichten.
  • Opvallend is ook dat Leen Bakker niet ingaat op negatieve reacties naar aanleiding van de actie. Hierdoor blijft de vraag of de reagerende mensen een punt hebben in het midden.

Het is vooral het achterblijven van de sociale interactie waardoor kansen voor Leen Bakker blijven liggen. Ter illustratie kun je kijken naar Action en de Action Fanpagina op Facebook. Deze pagina is gemaakt door een fan en staat volledig in het teken van leuke dingen die je met Action producten kunt doen. Als je kijkt dat deze pagina maar liefst 110.000 volgers heeft, hoeven we niet te vertellen dat dit goud waard is. Action geeft zelf ook een duidelijke blijk van waardering door vanaf zijn website weer naar de Facebook pagina te verwijzen. Een mooie wisselwerking die loyaliteit (en gratis publiciteit) sterk in de hand werkt.

Een succesvolle Pinterest actie?

Alles bij elkaar een heel verhaal, maar tegelijkertijd vanuit online marketing perspectief ook een interessante case. De conclusie is dan ook dat de actie zowel sterke als verbeterpunten heeft, maar dat Leen Bakker wel duidelijk laat zien ze dat  een voorloper zijn op dit gebied en dat er met een doordachte opzet een hoop zakelijke/ commerciële mogelijkheden zijn op Pinterest.

Leen Bakker online & regionaal

Leen Bakker is onder andere gevestigd op Woonboulevard Breda en ook vindbaar via het ClickR initiatief http://www.bndestemwonen.nl/bedrijven/leen-bakker.

Leen Bakker is ook betrokken bij het regionale initiatief www.bndestemwonen.nl

Reacties (0)

Laat een reactie achter